söndag 29 augusti 2010

Bibel-läsning

Har tittat på en film som heter "The book of Eli", Och nu känner jag att det börjar bli dags att läsa bibeln. Jag vill ha en storbibel att läsa från som är helst översatt till svenska. Gamla testamentet helst. Eller vänta jag vet inte vad det är för skillnad på Gamla testamentet och det Nya testamentet. Kan den nya vara mera lätt läst kanske, e den bara omskriven till ett modernare språk.  Oj nej jag vet nog ingenting om religion. Jag har alltid haft dåligt vitsord i religion under låg- och högstadietiden. Så det är nog verkligen inte mitt ämne.
Jag blev så gripen av filmen. Så nu e jag väldigt nyfiken på vad det kristliga livet har att ge.
Jag är ganska allvarlig nu. Jag borde ha en liten vit bibel någonstans. Men jag är inte säker, det kan hända att den hamnat i en påse som jag dumpat någonstans.

Ringde nyss Jonas och frågade lite, han ska se vad  han kan göra. Annars måste jag ju hitta en bibel på biblioteket.

Nu får ni nog blandade tankar/känslor här. Jag gör er alldeles förvirrad. Haha.. Tänk om jag plötsligt skulle bli alldeles kristen, och det skulle bara sjungas halleluja om mig. Tänk om en film skulle kunna påverka mig så grymt att jag skulle bli frälst. Största delen av filmen gick mest ut på att döda andra för att få tag i den rätta boken. Men den gav och tankar och funderingar kring livet och dess mening.

Denzel Washington som gjorde huvudrollen han var otrolig. 

Nä-ä jag ger nog denna film 5 stjärnor av 5 möjliga. 

 

1 kommentar:

  1. Hääjjj Elli :)))
    Vi fick ju bibeln tå vi vart konfirmera, en sånde brun störr..
    ( A5 el. A6 modell, eller va hejter, men minder än A4 iaf )kanski do har kvar han jär i årvas nainstans, kanski mamm diin har an ? :) // Heidi

    SvaraRadera